|يکشنبه 1 تير 1404
 منوی اصلی
 
 مقالات
کلمه کلیدی
:
از
calendar
تا
calendar
جستجو

مینو امیر قاسمی

بررسي نظام فکري ـ سياسي جامعه­ ي ايران - براساس کهن­ الگويي اساطيري (جم)

بررسي نظام فکري ـ سياسي جامعه­ ي ايران - براساس کهن­ الگويي اساطيري (جم) جم (= جمشيد) به عنوان نخستين پادشاه روي زمين و سرزمين او در دوران طلايي خود در انديشه­ي ايران باستان, حکم بر تکرار کهن ـ الگوي پادشاهي در تاريخ ايران مي­دهد. ويژگي­هاي جم که انتصابش به شاهي از سوي خود اهورامزدا صورت مي­گيرد, به جهت آسماني بودنش قدسي و غيرقابل تغيير است. اعتلا و کمال سرزمين, وابسته به وجود شخص شاه است. شاهِ نيک سرزمين نيک دارد و اگر شاه به هر دليل فرَه­ي خود را از دست بدهد, سرزمينش نيز همراه با خود او محکوم به سقوط و اضمحلال يا فنا است.
شنبه 1 تير 1398

مينو اميرقاسمی

زردی من از تو                  سرخی تو از من

زردی من از تو                  سرخی تو از من يکي از بزرگ­ترين آرزوها و نيازها، يکي از عالي­ترين قدرت­ها و شريف­ترين اعمال انسان، مقوله­ي تغيير و اقدام به آن است. انسان هميشه خواسته است و مي­خواهد آنچه را که زماني طولاني بر سر آن درنگ کرده است، يا مطلوب او نيست تغيير دهد و کسي که بتواند اين عمل شريف را هر چه بهتر و قوي­تر انجام دهد، از قدرت و اقتدار عظيم برخوردار خواهد بود.
شنبه 1 تير 1398

ناصر فکوهی

شهر و حاشیه هایش

شهر و حاشیه هایش شهر از قدیمی ترین ایام در جوامع انسانی نمادی از رفاه، فراوانی، ثروت،آزادی، اربابی و شادی در برابر  احتیاج، کمبود، ثروت، اسارت، بردگی و اندوه روستاها بوده است.
شنبه 1 تير 1398

پایِ زندگیِ گلستانی‌ها آبله زده است، آن‌ها چشم انتظار مرهم‌اند

زندگی آبله پا

زندگی آبله پا گلستانی‌ها هم هر روز دربارة چرایی و چگونگی زندگی حرف می‌زنند و خودآگاه و ناخودآگاه در آن می‌اندیشند. شاید همة تلاش‌های فکری و عملی گلستانی‌ها و ما، در پاسخ به همین سوال ساده باشد؛ «کی پس زندگی خواهیم کرد یا کی زندگی کرده ایم؟»
شنبه 1 تير 1398

برگردان ناصر فکوهی

پاره های هنر

پاره های هنر رودن: هنر ، مرده است
شنبه 1 تير 1398

ناصر فکوهی

نقد و نقدپذیری در جامعه علمی ما

نقد و نقدپذیری در جامعه علمی ما اگر روابط مرید مرادی را به چیزی تعبیر کنیم که در همه جای دنیا در قالب روابط «استاد و شاگردی»، ابدا مشکلی در آن نمی‌بینم. اما اگر این روابط از نوع سلسله مراتب‌های طردکننده، استبداد‌منشانه و کوته‌بینانه باشند با مشکل روبرو می‌شویم. زیرا مرید در همان حال که نمی‌خواهد کوچک‌ترین مشکلی در مراد خود ببیند، با یک اشاره مراد می‌تواند به هر کسی حمله کند و در این‌جا آنچه کمترین اهمیت را دارد عقل و قابلیت‌های تحلیلی نقد‌کننده و نقد‌شونده است.  
شنبه 1 تير 1398

مقصود فراستخواه

بحث خلقیات ایرانی پایه علمی ندارد

بحث خلقیات ایرانی پایه علمی ندارد «مقصود فراستخواه» استاد جامعه شناسی و مدیر گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی، در کتاب «ما ایرانیان» که اخیراً به چاپ بیست ویکم رسیده است، ضعف‌ها و راه‌حل‌های رفع این خلقیات ایرانی را با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار داده است.
چهارشنبه 8 خرداد 1398

ناصر فکوهی

کوررنگی

کوررنگی در این شرایط، تداوم به اندیشیدن با ابزار‌های ساده‌سازی جهان و اصرار بر سیاه و سفید دیدن پدیده‌هایی که میلیون‌ها رنگ در خود دارند، در نهایت ما را دچار کوررنگی و در‌افتادن به قضاوت‌های نادرست و حتی رفتن به کجراهه تنش‌های سخت و خطر فروپاشی‌های اجتماعی می‌برند. اما پرسش دوم، اینکه هر‌چند این تقلیل‌گرایی جهانشمول است، اما شدت و ضعف آن در دوره‌های زمانی و در مکان‌های مختلف به‌شدت نابرابر است.
سه شنبه 7 خرداد 1398

شیوان لیونز

پیاده‌روی کافی نیست؛ در شهر پرسه باید زد

پیاده‌روی کافی نیست؛ در شهر پرسه باید زد ترجمۀ: آرش رضاپور
دوشنبه 6 خرداد 1398

فریبرز رئیس دانا

صنایع دستی: ضروری اما نه فانتزی، نه محوری

صنایع دستی: ضروری اما نه فانتزی، نه محوری بنا به آخرین برآوردها در اقتصاد ملی ایران در چند سال اخیر سهم صنایع دستی در محصول ناخالص داخلی بین 2 تا 5 درصد و به طور متوسط 3.5 درصد بوده است.
دوشنبه 6 خرداد 1398